1998:510

av Britta Olinder

om plattform för trosmöten

OMot 1998:510

Det s.k. islamprojektet har fungerat i drygt två år. Av budget framgår att man ej planerat för fortsättning. I stiften har det visat sig att projektet svarade mot ett stort behov och har gett kunskap, ökad medvetenhet, inspiration till dialog och inte minst en möjlighet till konsultation i konkreta situationer.

Det är av stor vikt att detta arbete kan fortsätta. För de konsulenter som verkar på stiftsnivå kan frågor som rör dialog, konvertering, synen på islam m.m. bara utgöra en liten del av arbetet. Om det goda arbete som påbörjats i och med islamprojektet skall kunna ge bestående resultat också lokalt, måste det finnas kompetens på riksplanet som de kan hämta kraft, kunskap och inspiration från.

Bakgrunden är att fördomarna är många, inte minst i församlingarnas kärnor. En viktig fråga är begravningar som Svenska kyrkan har huvudansvar för. Här behövs solid kunskap. En annan faktor är att muslimer på många håll verkligen vill ha kontakt med Svenska kyrkan.

Slutsatsen är att detta inte kan vara bara ett tidsbegränsat projekt. Antalet muslimer sjunker inte. De utgör redan det största samfundet efter Svenska kyrkan omfattande 250-300 000 människor. Det finns också olika grenar av islam.

Vad som behövs är en vidgning av detta arbete till att omfatta alla de för Sverige nya religionerna. I dagens läge behövs en plattform för dessa religioners kontakter med Svenska kyrkan.

Mot denna bakgrund hemställs

att ombudsmötet beslutar att låta islamprojektet fortsätta som en plattform för trosmöten och religionsdialog.

Göteborg den 15 juni 1998

Britta Olinder